sobota, 4 grudnia 2010

PYZY Z MIĘSEM CEPELINY KARTACZE



 Pyzy, cepeliny lub kartacze  
potrawa regionalna bardzo popularna w północno-wschodniej Polsce.
 Kartacze są sztandarowym produktem regionalnym wielokulturowego Podlasia.
Zazwyczaj masę ziemniaczaną wypełnia się mielonym mięsem. 
Spotyka się również inne farsze jak np. grzyby,kapusta kiszona, jajka lub ser.

Składniki na ciasto: na około 10 sztuk
  • 1 kg. ugotowanych ziemniaków
  • 0,5 kg. surowych ziemniaków
  • skrobia, która osadziła się na dnie naczynia do którego 
                                         wyciskaliśmy sok z tartych ziemniaków 
  • 2-3  łyżki mąki ziemniaczanej
  • sól

Składniki na farsz:
  • 0,5-1 kg. łopatki wieprzowej
  • 1 szt. cebuli
  • sól
  • pieprz czarny
  • pieprz ziołowy
  • majeranek
  • 2-3 ząbki czosnku

Do okraszenia:
  • cebula 
  • i/lub boczek wędzony  
  • słonina

Ugotowałam ziemniaki w łupinkach - najlepiej dzień wcześniej.
Obrałam ze skórki.
 Przecisnęłam je przez praskę.
 Surowe starłam na drobnej tarce.
Odsączyłam z nich wodę.
Można użyć do tego gazy lub sitka.
 

Sok odstawiłam na 10-15 minut, aby na dnie osadził się krochmal.
Wtedy sok zlewamy, a krochmal (skrobię) 
wraz z gotowanymi ziemniakami dodałam do odciśniętych.
 

Wyrabiałam ciasto łącząc ziemniaki i mąkę ziemniaczaną.
Jeśli ziemniaki będą zbyt wodniste to mąki wsypuję tyle ile będzie potrzeba 
aby ciasto dało się zlepić.Lekko posoliłam.


Mielone mięso doprawiłam solą, pieprzem i  majerankiem.
Na patelni podsmażyłam drobno pokrojoną cebulkę z posiekanym czosnkiem.



Wszystko wymieszałam i dobrze wyrobiłam.
Najlepiej ręką.
Wlałam jeszcze kilkanaście łyżek zimnej wody.
Mięso będzie wtedy pulchne.


 Z ziemniaczanego ciasta uformowałam dość grube placki wielkości dłoni, 
do środka wkładałam  mięso (ok. 5 - 6 dag na kartacza) dokładnie zlepiłam
 i formowałam podłużne, owalne kształty.Wyjdą nam wtedy cepeliny.
Okrągłe, kuliste kształty nadamy kartaczom.




Wrzucałam je na gotującą i osoloną wodę.
Gotowałam na małym ogniu z uchyloną pokrywką przez 20-30 minut.
Woda powinna tylko lekko "pyrkać".
Jeśli za bardzo będzie wrzała kluski popękają i zwyczajnie się rozpadną.



Można podawać ze skwarkami z boczku, słoniny i podsmażoną cebulą. 
 


Smacznego!

3 komentarze:

Renata Fert pisze...

mniam, mniam, mniam - PRZEPYSZNE! Uwielbiam takie pyzy!

Anonimowy pisze...

Ile sztuk pyz wychodzi z proporcji podanych w przepisie ?

Przepisy Igusi pisze...

Mnie wyszło około 10 sztuk. Zależy jednak od wielkości jaką formujemy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...