czwartek, 5 grudnia 2013

KRUPNIK


Dziś domowa, sycąca i prosta zupka.
Krupnik jest dobrym rozwiązaniem gdy nie mamy pomysłu na obiad.
Najbardziej znana polska zupa.
Zdrowa kasza i warzywa w zupełności wystarczą.
Oczywiście jak najbardziej można dodać skrzydełka kurczaka, żołądki czy żeberka.
Zupa staje się wtedy bardziej treściwa.
Ja postanowiłam tym razem przygotować ją bez mięsa, wykorzystałam natomiast galaretkę z pieczeni.
Powiem,że smakowała wyśmienicie.
Idealnie rozgrzewa i syci.Polecam!
 

Składniki:
  • 2 litry wody
  • 1 marchew
  • 1 pietruszka
  • kawałek pora
  • 3-4 ziemniaki
  • pół małego selera
  • pół lub jedna mała cebula
  • 100 g kaszy jęczmiennej pęczak firmy KUPIEC
  • 3 szt. suszonych grzybków
  • 2-3 łyżki galaretki z pieczeni
  • łyżka masła
  • 3 liście laurowe
  • 5 szt.ziela angielskiego
  • sól
  • świeżo zmielony czarny pieprz
  • posiekany koperek lub natka pietruszki
* w wersji mięsnej: 2-3 skrzydełka drobiowe / 4 żołądki / żeberka / kość np.ze schabu


 Ja użyłam 
 kaszy jęczmiennej pęczak.
 

 Kasza jęczmienna 
 Należy do grupy naturalnych, pełnoziarnistych, bardzo wartościowych produktów zbożowych.
 Jest produkowana z najwyższej jakości ziarna jęczmienia.
 Ma wszechstronne zastosowanie w kuchni, może być spożywana jako samodzielne danie
 lub jako składnik zup, zapiekanek, farszów.
 Jedząc kasze dostarczamy organizmowi cenne białko roślinne, a także witaminy (głównie z grupy B) i składniki mineralne (żelazo, miedź, potas i fosfor). 
Kasza jęczmienna jest nie tylko pożywna, ale i bardzo smaczna.

Pęczak jęczmienny
 To najstarsza ze znanych odmian kaszy jęczmiennej. 
 Jest ona najmniej przetworzona, gdyż otrzymuje się ją z całych, niepokruszonych ziaren jęczmienia. Usuwane są jedynie plewy otaczające ziarna, dlatego pęczak zachowuje wszystkie cenne mikro i makroelementy oraz inne składniki odżywcze.
W kuchni polskiej stosowana była od zarania dziejów. 
Do dziś doskonale zastępuje ziemniaki i jest podstawą wielu polskich potraw.

Tyle o właściwościach niedocenianej u nas kaszy.

Do garnka wlałam wodę, wrzuciłam ziele angielskie, liście laurowe i suszone grzybki.
Jeśli gotujecie zupę na mięsie należy go dodać i gotować przez około 20 minut


Pora pokroiłam w cienkie plasterki a cebulę w kostkę.
Marchew, seler i pietruszkę starłam na tarce o grubych oczkach.
Możecie jeśli wolicie pokroić warzywa w drobną kostkę.


Podsmażyłam warzywa na maśle.


Dodałam również do nich galaretkę z pieczeni.
Nie jest to konieczne, ale została mi z pieczenia i nadała smaku warzywom.


 Przełożyłam je do garnka.


 Po około 5 minutach dodałam pokrojone w kostkę ziemniaki.
Doprawiłam solą i gotowałam przez kolejne 5 minut.


 Kolej na kaszę.


 Mieszałam ją co jakiś czas przez 5 minut, aż napęczniała.
Gotowałam około 20 minut.
Wsypałam na koniec koperek i doprawiłam jeszcze pieprzem i solą.
 

Smacznego!

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Zupka wyglada przepysznie..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...