poniedziałek, 24 sierpnia 2015

MAKARON Z JARMUŻEM W SOSIE ŚMIETANOWO SEROWYM




JARMUŻ

Jedna z najstarszych form użytkowych kapusty dzikiej,
od której się wywodzi.
Jarmuż jest uważany za bardzo pożywne warzywo zawierające:
  • przeciwutleniacze i właściwości przeciwzapalne.
  • Jest bogatym źródłem witaminy K,C a także wapnia i żelaza.
  • Podobnie jak brokuły i inne warzywa kapustowate zawiera sulforafan, związek posiadający właściwości przeciwnowotworowe. 
Niegdyś uznawany za roślinę ozdobną,dziś odkryto bogactwo cennych witamin i składników mineralnych.

Nadaje się do zup, przystawek, jako jarzynka do ziemniaków, 
jak również pełni funkcję dekoracyjną potraw zamiast sałaty.
W Polsce nie jest tak znany, natomiast w  Niemczech zajadają się tym cennym warzywkiem.
Jest nieodzownym składnikiem kuchni portugalskiej i holenderskiej.



Makaron papparedelle z jarmużem,  suszonymi pomidorami
 w sosie śmietanowo serowym, 
jest pyszną propozycją na obiad. 








Składniki: na około 4 porcje
  • 500 g makaronu pappardelle 
  • 0,5 kg świeżego jarmużu
  • 300 g śmietany 18% ( w razie potrzeby więcej)
  • 15 dkg dowolnego sera pleśniowego
  • 4-5 ząbków czosnku
  • 6-8 szt. suszonych pomidorów
  • 1 duża lub 2 małe cebule
  • oliwa + olej z suszonych pomidorów
  • sól
  • świeżo zmielony czarny pieprz
  • parmezan do posypania 

Jarmuż umyłam.


Odkroiłam twarde części z liści.
Pokroiłam liście jarmużu na mniejsze części.


Zacznijmy od pokrojenia w kostkę cebuli, suszonych pomidorów i posiekania czosnku.


 
Na patelnię wlałam oprócz oliwy, oliwę z suszonych pomidorów.
Zeszkliłam na nich cebulę, odrobinę ją soląc.


Dodałam do niej suszone pomidory i czosnek.


Po około 2 minutach dodałam na patelnię jarmuż.
Pod wpływem ciepła, stopniowo zmniejszał swoją objętość.


Można go przykryć i podlać odrobiną wody.
Dusiłam go przez około 10 minut, żeby zmiękł.




Kolej na ser pleśniowy.



Rozkruszyłam go i mieszałam, aż cudownie się rozpuścił.



Ser ma swój niepowtarzalny smak.
Dlatego teraz można doprawić danie.



Pozostało już tylko dodać śmietanę.


Gdy uznacie,że sos jest za gęsty- możecie wlać trochę wody z ugotowanego makaronu.

Ugotowany makaron wymieszałam z sosem.


Na talerzu posypałam parmezanem i gotowe.
Można zajadać.
Smacznego!


Inne propozycje z    j a r m u ż e m





Brak komentarzy:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...