poniedziałek, 16 maja 2016

HUMMUS




Hummus to pasta z ciecierzycy, która jest doskonałym źródłem białka i błonnika.
Pochodząca z Libanu, potrawa kuchni arabskiej.
W jej skład wchodzi również pasta tahini z prażonego sezamu.

Parę słów o niej.
Aksamitna pasta z lekko podprażonych nasion sezamu o orzechowym smaku.
To właściwie masło sezamowe powstające w procesie rozdrabniania uprażonych nasion. 

Pastę sezamową tahini łatwo przygotować w domu.


Sezamowa pasta jest idealna w diecie wegetariańskiej i wegańskiej, jako dodatek do przeróżnych dań.

Najbardziej znane to hummus i baba ghanous.
Można  również wykorzystać ją  do chałwy, lodów lub  sezamek.
W Azji sezam uważany jest za symbol nieśmiertelności.
Jest bogaty w magnez, aminokwasy, w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6.
Bogate źródło wapnia i białka.

Tahini i ciecierzyca to również dobre źródła żelaza.
Kremowa, idealna jako smarowidło do pieczywa, chlebka pita, 
grillowanych lub surowych warzyw,
Idealny zamiennik dla majonezu.

Do hummusu można dodawać przeróżne składniki.
Idealny z wędzoną papryką, suszonymi pomidorami, pieczoną dynią lub burakami.

Dip ze świeżymi warzywami zamiast chipsów! Polecam!

Składniki:

  • 1 szklanka ciecierzycy
  • 2-3 łyżki pasty tahini
  • 1-2 ząbki czosnku
  • sok z połówki cytryny
  • 0,5 łyżeczki kuminu (opcjonalnie)
  • około 50 ml oliwy (np.sezamowej)

Główny składnik czyli ciecierzycę wypłukałam i zalałam zimną wodą.
Odstawiłam na całą noc aby zmiękła i napęczniała.


Na drugi dzień gotowałam ją przez około 1-1,5 godziny
 do miękkości pod przykryciem w lekko osolonej wodzie.
Odsączyłam ją i przełożyłam do malaksera.




Dodałam czosnek, kumin, sok z cytryny i sezamową pastę tahini.



Polecam zrobić ją samemu lub po prostu kupić słoiczek w sklepie.




Ma ona intensywny sezamowy smak.
Należy próbować w trakcie przygotowywania 
a ilość jaką dodacie zależy już od Was samych.

Blenderem miksowałam wszystkie składniki.
Stopniowo dolewałam olej.



Im dłużej miksowałam tym pasta była bardziej kremowa i mniej ziarnista.
Jeśli wolicie rzadszą to można dolać zimnej wody.
W razie potrzeby posólcie.



Przed podaniem można polać dip oliwą, posypać np. zieloną pietruszką i płatkami chili.
Smacznego!




Polecam  również




Brak komentarzy:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...