czwartek, 5 września 2013

FALAFEL KULECZKI Z CIECIERZYCY


Falafel 
 to pyszne smażone kulki lub kotleciki z ciecierzycy (cieciorki) opruszone sezamem.
Bardzo popularna wegetariańska potrawa w krajach arabskich.
Formowane ręcznie.
Ważną rolę odgrywają przyprawy.
Kumin, czosnek,ziarna kolendry, papryka, cebula, pietruszka, cynamon, pieprz cayenne, 
zmielone ziele angielskie,cytryna, świeża mięta.
Dzięki nim kuleczki są aromatyczne i obłędnie pachnące.
Naprawdę warto włączyć falafel do swojej diety.
Idealnie pasują na przyjęcia i szybkie przekąski.



 Składniki:
  • 300 g ciecierzycy
  • 1 mała cebula
  • 2-3 ząbki czosnku
  • 2-3 łyżki mąki kukurydzianej / pszennej / ryżowej
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • sok z jednej cytryny
  • otarta skórka z cytryny
  • garść lub dwie natki pietruszki
  • garść świeżej kolendry 
  • 2-3 gałązki świeżej mięty
  • 1 łyżeczka kuminu
  • 1 łyżeczka zmielonych ziaren kolendry
  • 1 łyżeczka zmielonego ziela angielskiego
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 1 łyżeczka ostrej papryki
  • 1 łyżeczka pieprzu cayenne
  • 1 -2 łyżeczki soli
  • olej do smażenia
  • ewentualnie np. kaszka kukurydziana do obtoczenia
  • sezam do obtoczenia


Najlepiej ziarna ciecierzycy namoczyć przez noc w zimnej wodzie.
Można też użyć kupioną, gotową w puszcze lub słoiku.

Kolejno do miksera lub blendera wkładałam:

Pietruszkę, kolendrę, pokrojoną w kostkę cebulę i czosnek.


Następnie wsypałam ciecierzycę.



Na koniec dodałam przyprawy, skórkę i sok z cytryny.



Wszystko zmiksowałam na gładką ale niekoniecznie jednorodną masę.
Dodałam sodę i mąkę, która zlepiła ciasto i pozwoliła uzyskać konsystencję pozwalającą lepić kuleczki.


Formowałam małe kuleczki i obtoczyłam je w ziarnach sezamu.
Można też w kaszy kukurydzianej lub ewentualnie w bułce tartej.



Smażyłam na  głębokim oleju do uzyskania złoto-brązowego koloru.
 

Przekładałam kuleczki na talerz wyłożony ręcznikiem papierowym, aby odsączyć nadmiar tłuszczu.
Falafel podawać można z ryżem, kaszą w picie z warzywami albo sosami np.czosnkowym.
Smacznego!

 




Brak komentarzy:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...