wtorek, 15 października 2013

SOK Z ARONII



Krzew aronii odkryto około 300 lat temu na terenie dzisiejszej
 Kanady i Stanów Zjednoczonych. 

  Aronia z pochodzenia jest dość blisko spokrewniona zarówno z jarzębiną, jak również z jabłonią i gruszą, gdyż należy do tej samej rodziny (różowate) oraz podrodziny (jabłkowe). 

W naszym kraju uprawiana jest przede wszystkim aronia czarnoowocowa, zwana też ciemnoowocową, czy po prostu czarną. 


 

  Nie wszyscy wiedzą , że aronia uważana jest za  
najzdrowszy owoc jagodowy na świecie tzw. bombę witaminową…
 Czy zdajecie sobie sprawę z tego, że zawiera duże ilości witamin C, B1, B2, B6, E, 
składników mineralnych, antyutleniaczy i mikroelementów.
 Jest też jedynym tak doskonałym źródłem witaminy PP. 
Jej owoce mają także działanie odżywcze i antytoksyczne. 
Obecność kwasu chloro genowego, który spowalnia absorpcje glukozy,
 sprawia , że polecana jest dla diabetyków.

 Jej owoce są cennym surowcem dietetycznym i leczniczym, wręcz niezastąpionym w profilaktyce wielu chorób cywilizacyjnych. Zawierają bogactwo związków biologicznie czynnych, w tym antocyjanów (ciemnych barwników) mających właściwości przeciwutleniające, a w konsekwencji hamujących procesy starzenia oraz zapobiegających chorobom nowotworowym. O wysokiej zawartości antocyjanów świadczy to, że nawet po stukrotnym rozcieńczeniu sok z aronii zachowuje różową barwę! Owoce uwalniają organizm od toksyn, są pomocne w leczeniu chorób krążenia, obniżają ciśnienie krwi, wzmacniają ściany naczyń krwionośnych, przeciwdziałają krwawieniu (np. z żołądka w chorobie wrzodowej), 
zmniejszają też napięcie nerwowe i stres.
. Spożywanie przetworów z aronii łagodzi skutki chemio- i radioterapii, szkodliwego promieniowania komputera, uodparnia skórę na promieniowanie UV i łagodzi dolegliwości w chorobach trzustki i wątroby. 
  Wiele leków syntetycznych można by więc zdecydowanie odstawić i nie byłoby konieczności ich przyjmowania, gdyby spożywać aronię i ... zwracać więcej uwagi na swoją dietę.

 

Największe stężenie aktywnych substancji występuje właśnie w świeżym soku z aronii. 
Zaleca się jednak spożywanie nie więcej niż szklankę dziennie. 
Soki mieszane, np. z jabłkowym chętniej piją dzieci, ze względu na mniej cierpki smak.

Surowe owoce aronii są dość cierpkie i gorzkawe, zaś przetwory, nalewki, soki, czy dżemy smakują wyśmienicie. Przygotowanie nie jest trudne i nie wykracza poza umiejętności robienia przetworów z innych owoców. Największa ilość antyoksydantów i rutyny (rutozyd), zawiera świeżo wyciśnięty sok. 
Żeby  terapia aronią przynosiła pożądany skutek trzeba zadbać o taką postać aronii, aby procedura przetwarzania zapewniała jak najmniejsze straty witamin i składników leczniczych, na których nam zależy.  
 


Składniki na sok:
  • 3 kg świeżych owoców aronii
  • 1.5 kg cukru
  • sok z 1-2 cytryn

 Owoce aronii umyłam i przebrałam.



Wsypałam do garnka i zasypałam cukrem.
 

Gotowałam około 15 minut aż cukier się rozpuścił i aronia puściła sok. 
Wlałam sok z cytryny.


Owoce aronii trzeba teraz przetrzeć przez sitko.
Ja użyłam mojej kochanej wyciskarki.


Połączyłam wyciśnięty i powstały przy gotowaniu sok.

 

 Zagotowałam go i gotujący wlałam do słoików.
Nie trzeba ich wówczas już  pasteryzować.


 Sok jest zdrowy i idealny do rozcieńczania go z wodą.
Pijcie go więc na zdrowie;-)

 
  

Brak komentarzy:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...