wtorek, 29 października 2013

SEZAMKI

 
 Pyszne, chrupiące i pachnące sezamki.
Proste i szybkie w wykonaniu.
Idealne jako słodka przekąska dla dzieci lub niespodziewanych gości.
Kiedy więc mamy ochotę na coś pysznego i słodkiego warto schrupać paczuszkę sezamków 
 to tylko 200 kcal. 
Dostarczymy wówczas sobie nie tylko spory zastrzyk energii, ale również sporą dawkę witamin.

Sezamki  przywędrowały do nas z Arabii (choć niektórzy twierdzą, że krajem pochodzenia jest Afryka Środkowa), a pierwsze wzmianki na ich temat pochodzą już z czasów Babilonu. 
Tajemnicą wielowiekowej popularności przysmaku jest ziarno sezamowe. 
Sezam jest znany i ceniony na całym świecie. 
 Do wytworzenia sezamków według tradycyjnej receptury z Dalekiego Wschodu
 potrzebne są podprażone ziarna sezamu.Można go również łączyć z orzechami.



Sezam dobroczynna roślina, główny składnik wielu smakołyków - jest rośliną bogatą w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), tak istotne w okresie rozwoju i dojrzewania człowieka, a ponadto lecytynę wpływającą pozytywnie na sprawność umysłową.
Warte uwagi jest też białko zawarte w drobnych, złotych ziarenkach. 
Jego wartość odżywcza jest porównywalna do wartości białka jaja kurzego.
Ziarna sezamowe są niezwykle cennym źródłem protein, witamin A, E, witamin z grupy B, magnezu, potasu, wapnia, żelaza, cynku i fosforu.
Wysoka zawartość aminokwasów sprawia, że sezam jest bardzo łatwo przyswajalny przez organizm.
Przede wszystkim jednak zawiera nisko cholesterolowe tłuszcze z grupy omega 3 i unikatowe substancje takie jak sesamol i sesamolina, które są najlepszymi znanymi naturalnymi przeciwutleniaczami, spowalniającymi w organizmie procesy starzenia. 
To wszystko sprawia, że pomaga on w utrzymaniu młodej, elastycznej skóry, chroni organizm przed niektórymi chorobami metabolicznymi i zmniejsza ryzyko nowotworów. 
 

 
Składniki:

  • 200 g ziaren sezamu
  • 200 g cukru
  • 2 łyżki wody
  • 1 łyżka płynnego miodu



Ziarna sezamu wsypałam na patelnię.


Podprażyłam go często mieszając, aż uzyskał złoty kolor.
Odstawiłam żeby przestygł.



Do garnka wsypałam cukier.


Wlałam wodę.


Mieszałam



do momentu,aż się skarmelizuje i będzie złoty i płynny.


Do karmelu wlałam miód.


Wymieszałam.



Wsypałam uprażone ziarna sezamu.


Wymieszałam aż składniki się połączyły.


Wylałam masę na arkusz papieru do pieczenia.
Przykryłam ją drugim papierem i rozwałkowałam.
Masa szybko tężeje, więc trzeba to robić szybciutko.
Grubość sezamek zależy od Was.


Jak masa trochę wystygła, odkleiłam z niej papier.


Przełożyłam placek sezamowy na kratkę aby przestygł i stwardniał.


Teraz już można kroić ją na dowolne kształty.


Smacznego!




5 komentarzy:

Anonimowy pisze...

w przepisie jest 1 łyżka miodu, ale na z
djęciu wydaje się go duuużo więcej:)

Przepisy Igusi pisze...

Jest 1 łyżka.Cukier,woda i miód.Stąd to wrażenie.

Anonimowy pisze...

No niestety nie wyszły:( zdecydowanie za dużo sezamu..karmel bym piękny, ładnie się rozpuścił przyzłocił, ale po dodaniu miodu i 200 gr sezamu zrobiła się sucha sypka masa którą nijak nie dało się rozwałkować bo się rozspuje. Położyłam ją od razu po wymieszaniu z sezamem, gorącą

Przepisy Igusi pisze...

Hmm..nie wiem dlaczego?U mnie jak widac na zdjęciach - wyszła gładka i jednolita masa.

Lara Gessler pisze...

Pani, zapewne mieszała za wcześnie i była wtórna granulacja karmelu. Najczęstszy błąd w tym wypadku :) Karmel z miodem powinien się chwilkę (z 10-20s) pogotować zanim zaczniesz mieszać, a mieszanie też musi być delikatne. Polecam spróbować jeszcze raz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...